pazikk Posted September 29, 2025 Report Posted September 29, 2025 Witam. Jakiś czas temu kupiłem laptopa asus tuf a15. Zauważyłem, że gdy laptop jest włączony i ma czarny ekran czy to w grze czy podczas filmu występują na nim zielone poświaty. Chciałbym zapytać czy tak powinno być czy mam skopaną matrycę? Włączyłem jakiś black screen z googla i taki oto efekt widać. Nie znam się za bardzo więc nie wiem czy wyświetlacz powninen być cały czarny czy nie. Podczas normalnego użytkowania, gdy są wyświetlane jasne kolory to tego nie da rady zauważyć. Tylko podczas ciemnych scen [Zawartość widoczna tylko dla zalogowanych użytkowników] [Zawartość widoczna tylko dla zalogowanych użytkowników] Quote
Widzior Posted September 29, 2025 Report Posted September 29, 2025 A czego się spodziewasz po lipnym IPS, jakie dają do lapków? Zamiast czarnego masz srebrzystą tęczę LGBT z nierównym podświetleniem Chcesz czarny, to kupujesz sprzęt z matrycą VA. Quote
christopher732 Posted September 30, 2025 Report Posted September 30, 2025 Widzior chciał powiedzieć że matryce VA to rodzaj paneli LCD, w których ciekłe kryształy ustawione są pionowo (vertically) kiedy nie są zasilane. Gdy na nie podasz napięcie, kryształy obracają się, by przepuścić światło. Dzięki temu w stanie „bez prądu” ekran potrafi dobrze blokować światło, co przekłada się na lepszą głębię czerni i większy kontrast w porównaniu jak to Widzior ujął z lipnym IPS który jest dość jeszcze popularny. pazikk likes this Quote
pazikk Posted September 30, 2025 Author Report Posted September 30, 2025 Dzięki za odpowiedź i wyjaśnienie. Quote
Widzior Posted September 30, 2025 Report Posted September 30, 2025 Jedyna przewaga IPS to brak smużenia, co wg mnie w lapku jest mało istotne, jak się na nim maniakalnie nie gra, i lepsze kolory. I na tym koniec zalet. Jak widzicie w stopce, mam monitor iiyama AMVA, srogo smuży na ciemnych kolorach, ale jakoś od tego nie umarłem, a nawet lubię tego darmowego blur'a Quote